GÅ PÅ RÄTT SIDA AV VÄGEN!!

Jag blir fan riktigt irriterad när jag går hem från busshållplatsen efter skolan. Väldigt ofta är det någon som väljer att gå på den högra sidan. VARFÖR GÖR MAN DET?! Har man inte fått lära sig redan som väldigt liten att det det är VÄNSTER sida som man GÅR på och det är i sin tur HÖGER sida som man CYKLAR på. Detta gäller när det inte finns någon gångbana, alltså ska man följa dessa regler när man går på en väg som inte har trottoarer eller dylikt. Till och med när vi är 2-3 stycken som går på vänster sida och därmed den rätta sidan, så kan en blåst idiot gå på höger sida av vägen. Detta brukar resultera i att bilar får det onödigt svårt att komma förbi varandra om det på samma gång kommer en bil i motsatt riktning.

Det är inte så jäkla svårt att komma ihåg den enkla regeln (som alla borde ha fått lära i väldigt unga år). Tänk att när man cyklar så tar man sig fram med ett fordon, och alla vet väl att vi numera har högerregl i vårt land? -drar en låååång djuuuup suck-

Bilar = Fordon, håller till HÖGER
Cyklar = Fordon, håller till HÖGER
då är det inte så svårt att dra slutsasten att man går på vänster sida.

På 70-talet blev detta en allmän regler och gäller därför ALLA MÄNNISKOR. Åh.. hur svårt är det egentligen? Finns det dock trottoarer att gå på så spelar det ingen roll vilken sida du går på.


Antagligen var detta ett himla tråkigt inlägg men jag var bara tvungen at få utlopp på min ilska och irritation!
Jag blir så jäkla förbannad och jag förstår inte varför man också envisas med att gå på höger sida när alla andra går på vänstee!!? Det var en idiot som gjorde nu när jag gick hem från bussen. Jag fick bita mig själv i tungan för att inte fälla en spydig kommentar om det.

SÅS! Nu har jag fått det sagt och jag hoppas att någon kanske har fått inpräntat den här enkla regeln innan för skallen nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0